يكشنبه 13 اسفند 1396


اجرای آموزش:

در امر آموزش، امکانات، منابع و بسترهای لازم برای اجرای اثربخش برنامه های آموزشی تدوین شده با استفاده از سیستم ها و رویه های اجرایی موثر فراهم می شوند.












 اجرای دوره‌های آموزشی و توسعه‌ای:

مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت امکانات، منابع و بسترهای لازم برای اجرای اثربخش برنامه های آموزشی تدوین شده را فراهم نموده و زمینه اجرای بسته‌ها و مداخلات آموزشی و برنامه‌های توسعه‌ای مورد نیاز شاغلان را در مقاطع زمانی مشخص شده را مهیا می‌سازد.  بخشی از روش‌های آموزشی مورد استفاده در این مرکز عبارتند از:

  • منتورینگ: منتورینگ یکی از ابزارهای توسعۀ شغلی است که سازمان ها در جهت بلوغ و توسعه کارکنان خود مورد استفاده قرار می‌دهند. منتورینگ زمانی رخ میدهد که رابطه ای میان افراد مجرب با افراد مستعد در محیط کاری با هدف ارائه دانش و اطلاعات، تسهیم خرد و تجربه و ارائه توصیه و راهنمایی به وجود آید. منتورها در واقع راهنمایان، مربیان، الگوهای نقش و رهبرانی هستند که در سازمان به دیگران از طریق به اشتراک‌گذاردن دانش و مهارت‌هایشان کمک می‌کنند. برنامه منتورینگ با هدف حمایت از رشد شخصی و حرفه‌ای و یاری رساندن به افراد در تحقق اهداف توسعه حرفه‌ای آنها ایجاد می‌شود.  

  • دستیاری: دستیاری روشی است که در آن فرد (دستیار مدیر پروژه) تحت نظر مدیر پروژه‌ای مجرب در محیطی کاملاً تخصصی کار را فرا می‌گیرد و پس از مدتی در شغل مورد نظر ورزیده می‌شود. این روش برای یادگیری مهارت‌های دشوار و پیچیده مناسب است.
  • مربیگری: مداخله‌ای جهت توسعه افراد با تأکید بر ارتقای سطح شایستگی‌های رفتاری آنها می‌باشد که در نهایت منجر به بهبود عملکرد فرد می‌گردد.



"مدل مفهومی فرایند مدیریت اجرای آموزش، برآمده از خط مش های «دستورالعمل تشکیل مرکز توسعه مدیریت در صنعت نفت"





انواع روش های اجرای آموزشی

ردیف عنوان روش تعریف
1 مطالعه موردی
(case study)

برای فراگیران مسئله ای با و یا بدون راه حل ارائه می شود. فراگیران باید راه حل پیشنهاد دهند و یا از راه حل های مثالی ارائه شده یاد می گیرند.
 

2 آموزش مبتنی بر بازی
(Games bsed training)
فراگیران در مجموعه ای از وظایف تصمیم گیری که به ایشان اجازه می دهد تا انواع تجارب استراتژیک که در نهایت روی دیگر بازیکنان تاثیر می گذارد با یکدیگر رقابت کنند. البته این فعالیت بدون ریسک برای سایر افراد و همچنین سازمان است
3 کارآموزی
(internship)
شامل نظارت و آموزش عملی حین شغل، در حالی که فراگیر اجازه دارد در موقعیت هایی که برای آن آموزش دیده است کار کند. البته با اعمال محدودیت ها و همچنین بدون دستمزد و یا با دستمزد های حداقل
4 گردش شغلی
(job rotation)
شامل آموزش هایی برای یک شغل که فراگیر مدت محدودی بر روی آن قرار میگیرد، حالی که شغل اصلی خود را حفظ می کند.
5 سایه شغل
(job shadowing)
فراگیر از نزدیک عملکرد یک فرد را در یک شغل خاص و در محیط واقعی، با هدف آگاهی و دریافت جزئیات دست اول یک شغل مشاهده می کند.
6 سخنرانی
(lecture)
شامل ارائه کلامی محتوای آموزشی با ابزارهای مختلف توسط مربی برای گروهی از فراگیران است.
7 راهنما و شاگردی
(mentoring and prenticeship)
همکاری که بین یک کارمند تازه کار با یک کارمند ارشد و باتجربه است. هدف منتورینگ حمایت و راهنمایی کارمندان کم تجربه است  در حالی که هدف کارورزی توسعه مهارت های شغلی است.
8 آموزش برنامه ای
(programe instruction)
ارئه آموزش از طریق ابزارهای الکترونیکی و بدون حضور مدرس. ابزارهای الکترونیکی می تواند شامل کامپیوتر، دی وی دی و سی دی پلیر و ... باشد.
9 الگوسازی(Role modeling) ارائه زنده مهارت ها برای فراگیران.
10 ایفای نقش
(Role play)
نیازمند آن است تا فراگیران در قالب یک شخصیت قرار گیرند و سناریو یا مجموعه ای از سناریوها را بازی کنند. یادگیری در اثر بازخورد روی بازی ایشان روی می دهد.
11 شبیه سازی
(simulation)
استفاده از یک شبیه ساز  که مهارت های خاص را با استفاده از تکرار تمرین ها و تجربه چند حسی از موقعیت ها توسعه می دهد. نمونه خاص  استفاده از شبیه سازها استفاده  در برنامه های واقعیت مجازی است.
12 آموزش مبتنی بر محرک
(stimulus based training)
استفاده کردن از بعضی انواع محررک همچون موسیقی، کارهای هنری، روایت  و غیره به منظور برانگیختن یادگیرندگان به یادگیری.
13 آموزش تیمی
(Team training)
به طور انحصاری برای گروهی از افراد که رفتارهایی تعاملی با یکدیگر دارند طراحی شده است به منظور توسعه و بهبود وجوه مشترک و و آموزش مهارت های خاص در یک تیم.


 


 

 
امتیاز دهی
 
 

 
تعداد بازديد اين صفحه: 21925
تعداد بازديد کنندگان سايت: 125818371 تعداد بازديد زيرپورتال: 24830 اين زيرپورتال امروز: 15 سایت در امروز: 5001 اين صفحه امروز: 10
footer